Irodalmi Kisokos 26.

AVANTGÁRD MŰVÉSZETI IRÁNYZATOK
(Petres Katalin)

1905-1945

“A művészet nem a láthatót adja vissza, inkább láthatóvá tesz.” (Paul Klee)

A szó eredete: “avant garde”: francia katonai műszó, jelentése előörs

A fogalom meghatározása: az új, minden eddigi hagyománytól tudatosan eltérni akaró művészeti irányzatok összefoglaló neve a 20. század első felében.

Céljuk: már nem a látvány valamilyen mértékű visszaadása, hanem a dolgok mögött rejlő gondolati tartalmak érzékeltetése (ilyen értelemben a szimbolizmushoz kapcsolható).
Ehhez a művészet hagyományos eszköztára nem megfelelő!

Törekvéseik, eszközeik:

  • Hagyománybontás: a régi értékek teljes lerombolása vagy átértelmezése
  • A művészi formanyelv radikális megújítása minden művészeti ágban
  • A teljes emberi és művészi szabadság megvalósítása – a konvenciók hiánya
    “Mi a szabad intuíció határtalan tartományába lépünk!”
  • Társadalomformáló programjuk is van, mert az emberek tudata másképp nem alakítható át
  • A művészeti ágak közelednek egymáshoz (a film hatása igen erős), tiszta műfajokról már csak ritkán beszélhetünk

Témaválasztás: A 20. századi ember megváltozott élete, elidegenedettsége, létminősége, az embert fenyegető veszélyek vagy az előtte megnyíló lehetőségek.
Ebben erősen érezhető a korabeli polgári filozófiák (pl. egzisztencializmus) és lélektani irányzatok (Freud, Jung) hatása

Az avantgárd irányzatok csoportosítása

  1. Formabontó “izmusok”:
    • érzelmi alapon közelítenek az ábrázolt valósághoz
    • indulatosak
    • a hagyományos formák teljes lerombolása után új valóságot építenek
    • minden művészeti ágban hatni tudnak

EXPRESSZIONIZMUS
FUTURIZMUS
DADA
SZÜRREALIZMUS

  1. Formaépítő “izmusok”:
    • értelmi, gondolati alapon közelítik meg a világot
    • higgadtabbak
    • a leghagyományosabb formákig bontják le a valóságot, majd azokból építkeznek
    • csak képzőművészeti irányzatok

KUBIZMUS
KONSTRUKTIVIZMUS

Századunk első két évtizedében a képzőművészet is nagy horderejű változások sorozatán ment át, amelyek az ún. posztimpresszionizmus szerves fejleményei.

Lautréamont (1846-1870)

Szép, mint a varrógép és az esernyő véletlen találkozása a boncasztalon.

http://enciklopedia.fazekas.hu

A továbbiakban részletesen írok az egyes irányzatokról.